Skip to main content

Lähes jokainen kokemuskumppani sanoo kokevansa, että olisi aikanaan hyötynyt kokemuskumppanin tuesta, mutta olisi vastannut ehdotuksiin tällaisesta tuesta ”Ei kiitos. Ei kiitos enää yhtään uutta ihmistä.” Lisäksi kokemusasiantuntija tai kokemuskumppani nimitys harvoin kertoo asiakkaalle mitään. Suosittelutavalla voi toki olla merkitystä. Puhumme mieluummin samankaltaisia kokeneen kuin kokemuskumppanin tuesta. Toisaalta, jos jäämme suosittelun ja yksittäisten kokemuskumppanitilausten varaan, joita toivomme nyt jo kiireisten lastensuojelun työntekijöiden tekevän niin emme välttämättä pääse puusta pidemmälle. Tärkeämpänä näen, että kokemuskumppanit tulevat osaksi moniammatillisia tiimejä, “ammattinaan” kokemukset, jolloin myös kokemusosaamisten hyödyt kertaantuvat. Parhaimmillaan kokemus-, opiskelu- ja työelämä- sekä tutkimustieto sulautuu reaaliajassa yhteen ja asiakkaan parhaaksi.

Entä sitten kokemuskumppaneiden omat, voimassa olevat lastensuojelun asiakkuudet? Osalla on voimassa olevia asiakkuuksia, osalla ei. Asiakkuuden kaari sisältää eri vaiheita, akuutista ylläpitävään asiakkuuteen. Akuutin asiakkuuden vaihetta elävä tuskin kykenee toimimaan kokemuskumppanitehtävissä, mutta ylläpitovaihetta elävä taas hyvinkin.

Tai ne positiiviset asiat, kuten se, että monet lapset ovat saaneet vahvemman vanhemman kokemuskumppanin tuen johdosta, asiakasperhettä on pystytty parhaiten auttamaan, kun alan ammatillinen ja kokemustieto on kohdannut tai että asiakasvanhemman on ollut helpompi kertoa haitallisesta toiminnasta kokemuskumppanille, joka muutoin olisi saattanut jäädä odottamaan asian esiin tulemista ja kokemuskumppanin tuella vanhempi sai kerrottua asiasta ennen tilanteiden eskaloitumista?

Erään tutkimuksen mukaan uuden toimintamallin vakiintumiseen kuluu 17 vuotta. Lastensuojelu kaipaa kipeästi apua, niin aloitetaan luomalla kokeiluja nyt. Ei odoteta 17 vuotta. Kokeilut voivat olla vertaissuhteiden lisäksi esimerkiksi kokemuskumppanin viikoittainen, tiettyinä päivinä avoinna oleva vastaanotto eri yksiköissä, työsuhteinen koordinointi- ja konsultointi henkilöstöä ja asiakasvanhempia varten, työpari- tai tiimityötä, kehittämistyötä jne. Tai jotain, jota emme ole vielä keksineet jotain, joka jalostuu kokemuskumppaneiden hyödyntämisen myötä

Meitä yhdistää halu auttaa ja lähdemme yhteistyöhön kunnioittaen ja arvostaen teitä lastensuojelun työntekijät, otattehan meidät vastaan? Kokeillaan, mitataan vaikuttavuutta, tehdään muutoksia ja suunnitellaan tulevaa. Opitaan toisiltamme. Vain siten löydämme tavan toimia. Se toimii, jos se toimii? Se toimii😊.

Pia Köpsi
Kokemuskumppani

PS. Jos haluat lukea lisää kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä, niin löydät kirjoittamani työpaperin täältä “ Kokemustieto ja sen hyödyntäminen osana rakenteellista sosiaalityötä”
https://vasso.sharepoint.com/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2FShared%20Documents%2FSosiaalinenraportointi%2F2023%2FKokemuskumppanuus%2Drake%2Dtyopaperi2023%2Dvalmis%2Epdf&parent=%2FShared%20Documents%2FSosiaalinenraportointi%2F2023&p=true&ga=1